Anarhija u Bavarskoj
2004Knjiga je sastavljena od četiri rana dramska teksta, Južnjak, Kišne kapi na vrelom kamenju, Američki vojnik i Anarhija u Bavarskoj.
Grk Jorgos, koji je upravo kao prvi strani radnik stigao u selo, suočen je s velikim otporom lokalnih stanovnika. Reakcije stanovnika sela prema drugom i drukčijem, reakcije što proizlaze iz nepovjerenja, nesigurnosti i kompleksa manje vrijednosti, Jorgosu ne ostavljaju nikakve mogućnosti.
Komad Južnjak je zapravo strukturiran kao niz agresivnih razgovornih situacija što kulminiraju u nasilničkom obračunu s gastarbajterom Jorgosom, da bi naposljetku svršile onako kako su i započele, u svakodnevnom, ispraznom "brbljanju".
Dva komada iz ovog izbora – Anarhija u Bavarskoj i Kišne kapi na vrelom kamenju – potječu iz Fassbinderove ostavštine i objavljeni su 1985., tri godine nakon autorove smrti. Prvi od njih praizveden je još 1969. u "antiteatru", dok je drugi prvi puta uprizoren tek 1985. godine na münchenskom kazališnom festivalu.
Radnja komada Anarhija u Bavarskoj, neke vrste političke farse, počiva na pretpostavci da je u Bavarskoj izbila anarhistička revolucija. Suprotstavljena su dva tabora – jedan koji predstavlja "obitelj Normalzeit" ("Normalno vrijeme") bespomoćna i očajna, žali za gubitkom reda i zakona, a drugi je tabor revolucionara koji, osvojivši vlast, ne znaju što da s njom čine. Naposljetku Bavarsku zauzimaju američke trupe i ponovo uvode stari, "normalni" poredak.
Vjerojatno najraniji Fassbinderov dramski komad, Kišne kapi na vrelom kamenju, koji je publika upoznala tek poslije autorove smrti nastao je 1965. ili 1966. godine. U toj "komediji s pseudotragičnim svršetkom", kako je označena u podnaslovu, dvadesetgodišnjak anticipira temu kojom će se često baviti u kasnijim djelima, npr. u Gorkim suzama Petre von Kant: riječ je o ljubavnim odnosima među homoseksualcima, odnosima koji se u mehanizmima podčinjavanja nimalo ne razlikuju od onih heteroseksualnih i koji jednako tako često završavaju u svakodnevnom sivilu i 'bračnim kavezima'. U takvim vezama žrtva je redovito onaj čija je ljubav veća i koji stoga dospijeva u podređen položaj: u Kišnim kapima to je Franz, lik u kojem se lako može prepoznati britkom ironijom ocrtani autoportret autora Fassbindera.
Komad Američki vojnik znatno se razlikuje od istimenog filma koji je kao i Južnjaka (Katzelmacher) režirao Fassbinder. Mnoštvo likova u filmu svodi se u drami na samo troje, mnogo filmskih mjesta radnje, nedvojbeno lokaliziranih na bavarski glavni grad i razne njegove prostore, ograničuje se u drami na jedan jedini prostor, na klaustrofobično prikazan stan u nekom neodređenom, možda američkom gradu, prostor u kojem borave trojica profesionalnih ubojica s američkim imenima što se pripremaju za sljedeće naručeno ubojstvo. Dramaturška srodnost s Južnjakom može se uočiti u škrtim dijalozima koje trojica likova vode očekujući polazak na izvršenje zadatka.
Prijevod: Vlatka Šimunović