Od pojedinačnog općem
2005Želeći izbjeći moguće nesporazume i ublažiti eventualne opravdane prigovore koji se mogu uputiti ovoj knjizi, izložit ću ukratko njene intencije i njenu historiju.
Nastala je u praksi koja je nije imala za cilj, u djelatnosti koja jest i nije profesionalna i koja, nažalost, nije mogla biti naučna. Između novinarstva, publicistike i literature teško je moguće fundirati jednu određenu i pouzdanu metodologiju likovne kritike, ali ne znači to da kroničarski posao kritičara ne može dovesti i do takvih saznanja i vidika koje mu možda profesionalna metodologija i ne bi dopustila. Ta metodologija zapravo i ne postoji, kao što ne postoje ni čvrste gra nice te profesije danas, ako se s profesijom ne poistovjećuje profe sionalna rutina već se pod tim razumijevaju i kreativni impulsi jedne djelatnosti koja u živom preispitivanju svoje uloge i neprekidnom proširivanju granica misaonog prostiranja mora tražiti svoj smisao.
U povijesnoj i društvenoj situaciji koja zahtijeva brzo prevladavanje svih postojećih naslijeđenih i imanentnih otpora duhovne i kulturne inercije, intuitivni pristup i izvorna osjetljivost usmjerenja mogu brže pridonijeti ispravnijem snalaženju i dosizanju jasnijih pogleda, nego postupni naučni rad za koji najčešće nema ni minimalnih uvjeta, a sporost njegova prosljedovanja kad bi i mogao biti uspostavljen, u tim bi okolnostima izgledala nenadoknadivim gubljenjem vremena. No gubi se tako bez sumnje ona temeljitost koju će tek kasnije sazrijeva nje kulture moći nadoknaditi, kad se jednom ostvare veće mogućno sti produbljavanja i usklađivanja njenih povijesnih i društvenih motiva.